Wednesday 2 November 2011

Gajah hampir hanyut oleh Banjir di Thailand

gambar hiasan




Sekelompok gajah terpaksa berhadapan bencana alam banjir di Thailand selama sebulan lamanya. Mereka yang terperangkap di pulau kecil di tempat perlindungan binatang dengan keluasan hanya beberapa meter lebar sahaja.


Kumpulan gajah yang 17 ekor kesemuanya, termasuk 7 di antaranya berumur dibawah 4 tahun. Kesemua tujuh gajah kecil ini belum cukup mampu untuk melepaskan diri dari banjir yang melanda. Sementara 10 ekor lagi berjaya melepaskan diri dari arus deras yang menenggelamkan kota di utara Bangkok.


Oleh sebab gajah-gajah kecil ini tidak mampu melepaskan diri, maka mereka dan kumpulan gajah dewasa yang lain terpaksa berpanas di Ayutthaya Elephant Palace and Royal Kraal sehingga air mula surut. Gajah-gajah ini ternyata jelas kegembiraan di wajah mereka tatkala pasukan prihatin membawakan makanan seperti tebu dan buah nenas kepada mereka dengan menggunakan bot.


Beberapa gajah dewasa mengawasi ahli yang lain termasuk 2 jantan dan seekor betina bunting, dengan santainya bermain-main dengan air untuk menyejukkan badan tatkala sinar mentari perit terpancar ke kulit. Namun si kecil tidak mampu melakukan hal yang sama seperti gajah dewasa dek kerana kekangan saiz dan daya tahan yang terbatas. Jika mereka tetap berdegil untuk bermain di dalam air yang deras, berkemungkinan mereka akan ditenggelami oleh air setinggi 2 meter.


credit: bali post


u r feel free to drop ur comment here & might FOLLOW this blog if u like it. tq!

1 comments:

♥ ieRa ♥ said...
This comment has been removed by a blog administrator.

ASTRO "macam2 ada"

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ASTRO "macam2 ada"