Saturday, 26 November 2011

IKAN TONGKOL TERENGGANU vs NASI PADANG PALEMBANG

Citer ni aq dapat melalui pengalaman & pengetahuan lecturer aq.
Dy bgtw mase bg kuliah kat kitorg.




Citer bermula ngn sorg makcik yg dok jual nasi putih beserta bermacam jenis lauk kt kdai dy. 
Ada sorg laki ni dtg kdai makcik ni, pastu mintak LAUK IKAN TONGKOL je, tanpa nasi..
pastu maakcik ni ckp, "mkcik x jual lauk je encik"
Lelaki ni pon ckp balik, alaaa xpe la makcik, isteri sy tengah mengidam nak mkn ikan tongkol ni.
Makcik ni punye pk, pk lg, pk lg & lg.
Pastu dy pon jual rm70. 
Lelaki ni pon rase pelik la sbb sepotong ikan jer dah mahal cenggini skali.
Sbb isteri ngidam punye pasal, xpela... Beli je.

Rupa2nya, makcik tu cas harga tinggi sbb ape?
Makcik tu ckp, "kalau encik beli lauk je, nanti siapa nak beli nasi?"
Hujah makcik ni ade btolnyer jgk, Iye x?
Disokong lagi ngn hujah seterusnya., "makcik dah sediakan nasi ngn lauk semuanya sama rata, maknanya target makcik habis terjual, xde lebih, xde kurang"
Haha, sampai camtu skali makcik ni bg alasan.
Rupa2nya harga Rm70 tu makcik ni amek sempena harga SEKOR IKAN TONGKOL kat pasar tempat dy beli. Hahaha... Bijak2 mak cik ni.




Citer kedua lak, berkisarkan lecturer aq p bercuti kat PALEMBANG, INDONESIA.
Dy p satu kedai ni nak makan tengah hari la.
Sampai je kat kdai mkn tu, pastu dy dihidangkan 15 jenis lauk.
Uissshhhh... camne nak abeskan ni? Padehal yg nak makan lecturer aq sorg je..
Rupa2nya, kat sana kalau makan ramai2 ke, makan sorang ke, diorg ttp hidangkan lauk dengan banyaknye.
Nak tgk tahap "GELOJOH" korunk ke? xde la.... 
nak taw, ikuti lagi cerita kat bawah ni.

Lecturer aq ni dah banyak kali p Indonesia. Dy dah taw kalau cuit lauk ni sikit, lauk tu sikit,
dy akan kene cas bayar untuk semua jenis lauk. Walaupun hanya secoet je.
Lauk atas meja sgt banyak. Lecturer aq ni pon makan semua lauk atas meja dy.
Tp x banyak pon, lauk ini cuit sikit, tu cuit sikit...
Tp kene bayar sampai 45,000 rupiah, convert to duit kita dlm rm15 la.
Mahal tu kata lectrer aq ni.

So untuk hari seterusnya, lecturer aq yg bijak ni pon, amek 3 lauk jer selebihnya dy letak tepi.
Saje jer nak test.
Lepas makan, ni la time nak bayar...
Agak2 korunk bape lcturer aq ni kene bayar?

Dy kene bayar Rm15 jugak walaupun makan 3 jenis lauk jer. Kononnya murah la nanti, rupanya x.
Reason yg diberi agak kukuh oleh tuan kedai makan tu.
Lecturer aq ttp kene bayar rm15 sbb lauk yg lebih yg lcturer aq tolak tepi tu,
diorg kira UPAH BASUH. Hahaha... itu pon boleh ke? Ayarkkk...
Diorg yg hidang sendri, kita x nak makan, tp kita lak yg kene bayar upah basuh diorg.

Untuk hari seterusnya, lecturer aq MINTAK SIAP2. "Sy nak lauk ni, ni, ni. x nak lauk lain"
Haha, bape dy kene bayar?
Rm6 lebih je kalau korunk nak taw.
Beza kan ngn harga sebelumnya, padahal lauk sama jer.
Sbb ape murah? Sbb dah xde upah basuh mangkuk yg lain2 tu..

Test kali terakhir dengan beli lauk BUNGKUS. 
Lecturer aq pilih 3 lauk yg sama cuma kali ni langsung X GUNA MANGKUK diorg nak bubuh lauk.
Harga mmg lagi murah dari yg sudah2.

Ni la kisah antara makcik jual ikan tongkol ngn penjual yg mengenakan cas berbeza2 mengikut perkhidmatan yang ditawarkan. TERSENGIH JE AQ DENGAR KISAH NI.

4 comments:

ArELeEz said...

makcik ikan tongkol dgn kedai palembang mmg over cekik darah!

rahman said...

leez, aah... dua2 sama je....

walaupon taktiknyer lain, tp
motif sama jer..
cekik darah.

ariana said...

zaman skrg kena berhati-hati..

rahman said...

btol tu. sy sokong. sblom nak beli pappe. kene tanye dulu harga dia.. lau x, kite ditipunye...

ASTRO "macam2 ada"

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

ASTRO "macam2 ada"